01.09.2024 – 30.09.2024 r.
W okresie sprawozdawczym nie została przeprowadzona Rada Budowy oraz nie odbywały się Narady Techniczne.
Na koniec miesiąca wrzesień 2023 r. Inspektorzy przeprowadzili szczegółowe przeglądy Budowy celem weryfikacji prowadzonych Robót związanych z usuwaniem usterek. W trakcie w/w przeglądu Inspektorzy potwierdzili usunięcie usterek.
1. Branża drogowa:
- Sekcja I, km. 0+000 – 7+980
- Potwierdzenie usunięcia usterek.
- Sekcja II, km. 7+980 – 16+560
- Potwierdzenie usunięcia usterek.
- Sekcja III, km. 16+560 – 24+160,73
- Potwierdzenie usunięcia usterek.
2. Branża mostowa:
- Sekcja I, km. 0+000 – 7+980
- Potwierdzenie usunięcia usterek.
- Sekcja II, km. 7+980 – 16+560
- Potwierdzenie usunięcia usterek.
- Sekcja III, km. 16+560 – 24+160,73
- Potwierdzenie usunięcia usterek.
3. Roboty branżowe:
- Potwierdzenie usunięcia usterek.
4. Roboty kubaturowe:
- Potwierdzenie usunięcia usterek.
5. Dokumentacja powykonawcza
- Potwierdzenie usunięcia usterek
Protokoły z dokonanych przez Inspektorów Nadzoru przeglądów budowy w miesiącu wrzesień 2024 r. załączono do Raportu Konsultanta. W protokołach z przeglądu miesięcznego robót przejętych Inspektorzy odnoszą się również do stanu usuwania usterek wskazanych w protokołach z poprzednich miesięcy. W dniach 8-12 kwiecień 2024 r Wykonawca przystąpił do usuwania usterek wykazanych w Protokole z Przeglądu Gwarancyjnego nr 1, który odbył się z udziałem przedstawicieli Zamawiającego, Wykonawcy i Konsultanta w dniach 16-20.10.2023 r.
W zakresie robót mostowych dotyczących usunięcia usterek z Protokołu z Przeglądu Gwarancyjnego nr 1 należy naprawa nawierzchnio-izolacji oraz wymiana i retyfikacja łożysk (wkładek elastromerowych) na obiektach ED-9 i PZDd-16. Wykonawca przekazał Sprawozdanie z wykonanych napraw na w/w obiektach. Na przyczółkach i podporach pośrednich zostały naklejone folie do dalmierza. Kontrolne pomiary tarczek pomiarowych na obiektach ED-9 i PZDD-16 wykonane zostały przy udziale Geodety Konsultanta. Wykonane pomiary geodezyjne oraz kolejne będą służyły do oceny zachowania się przyczółków, celem przedstawienia ekspertyzy. W dniu 23.07.2024 r. Wykonawca przedłożył Opinię Techniczną Projektanta, dotyczącą przemieszczeń obiektów.
Przedłożony przez Wykonawcę program naprawczy dotyczący spękań i wykruszeń na jezdni LO1 MOP Żubryn Zachód został przez Inżyniera zwrócony do poprawienia i uzupełnienia. Naprawa powyższej usterki możliwa będzie dopiero w okresie wiosennym 2024 r. Powyższa usterka została ujęta w Wykazie Wad i Usterek z Przeglądów Gwarancyjnych. W dniu 25.03.2024 r. Inżynier wystawił Zlecenie na wykonanie badań sczepności warstwy ścieralnej z warstwą wiążącą na L01 MOP Żubryn Zachód. W dniu 26.03.2024 r. laboratorium Zamawiającego wykonało odwierty przez nawierzchnię bitumiczną. Badanie wskazuje jednoznacznie brak sczepności warstwy ścieralnej z warstwą wiążącą na całej długości L01 MOP Żubryn Zachód. W dniu 04.04.2024 r. Inżynier wystawił Zlecenie na wykonanie badań sczepności warstwy ścieralnej z warstwą wiążącą na L01 MOP Żubryn Wschód. Na podstawie przeprowadzonych badań odwiertów wykonanych przez Laboratorium Zamawiającego w dniu 09.04.2024 r. stwierdzono brak sczepności warstwy ścieralnej z warstwą wiążącą oraz brak sczepności warstwy wiążącej z warstwą podbudowy na miejscach postojowych. W dniu 18.04.2024 r. Inżynier wystąpił do Wykonawcy o przedstawienie programu naprawczego. Wykonawca przedłożył Program naprawczy rev.03, zgodnie z którym w dniach 21-23.05.2024 r. wymienił warstwę ścieralną jezdni zbiorczo-rozprowadzających na MOP-ach Żubryn Wschód i Zachód. Wobec pozytywnych wyników dotychczasowych badań, Inżynier w miesiącu lipcu 2024 r. zlecił badania z wykonanej warstwy i pomiary cech geometrycznych. Wykonawca przedstawił swoje stanowisko w kwestii programów naprawczych oraz przekazał swoje wyniki badań sczepności warstw bitumicznych na miejscach postojowych na MOP Żubryn wschód, potwierdzające spełnienie wymagań Zamawiającego.
Wykonawca usunął usterki wykazane w Raportach Inżyniera w okresie przeglądu i rozliczenia Kontraktu, których termin usunięcia został określony na dzień 30.09.2024 r. Inspektorzy potwierdzili zgodność wykonanych Robót związanych z usunięciem usterek z wymogami Zamawiającego.
W dniach 02-06.09.2024 r. odbył się komisyjny Przegląd Gwarancyjny nr 2 robót wykonanych w ramach Kontraktu z udziałem przedstawicieli Zamawiającego, Wykonawcy i Konsultanta. Zamawiający opracowuje wykaz stwierdzonych wad.
W dalszym ciągu procedowana jest w Ministerstwie Infrastruktury sprawa ustalenia nowych linii brzegowych rzek Czarna i rzeki Kamionka. W przypadku rzeki Czarna I Minister Infrastruktury postanowieniem z dnia 22 lutego 2024 r. zawiesił postępowanie w sprawie ustalenia linii brzegu cieku naturalnego i wezwał wnioskodawcę do wystąpienia z wnioskiem o ustalenie charakteru wód na działce ew. nr 73/1. W dniu 05.03.2024 r. Wykonawca wystąpił do Ministra Infrastruktury z prośbą o potwierdzenie stanowiska wskazującego, iż na działce 73/1 występujący ciek stanowi meliorację wodną. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w odpowiedzi z dnia 08.04.2024 r. poinformowało, że nie posiada wystarczającej dokumentacji, żeby jednoznacznie stwierdzić rodzaj obiektu hydrologicznego, tj. cieku. W związku z powyższym Wykonawca wystąpił do RZGW Białystok – Wydziału Systemu Informacyjnego Gospodarowania Wodami o udzielenie informacji, czy w/w ciek jest tzw. rzeką będącą na ewidencji Wód Polskich. RZGW pismem z dnia 17.05.2024 r. poinformował, iż na w/w działce nie występują śródlądowe wody płynące. Minister Infrastruktury po zgromadzeniu całego materiału dowodowego dotyczącego powyższej sprawy wydał Postanowienie, w którym podtrzymuje stanowisko wyrażone w Postanowieniu z dnia 22.02 2024 r. w terminie 6 miesięcy od dnia ostateczności ww. postanowienia. Obecnie kwestia ta jest analizowana przez służby prawne Stron.
W przypadku rzeki Kamionka, pismem z dnia 05.03.2024 r. Minister Infrastruktury zawiadomił o zgromadzeniu całości materiału dowodowego w postępowaniu prowadzonym w przedmiocie ustalenia linii brzegowej rzeki Kamionka z wyłączeniem odcinka na wysokości przepustu PZM 5, w przypadku którego Wykonawca wystąpił do Gminy Suwałki o opinię w sprawie proponowanego nowego podziału działki. W dniu 15.03.2024 r. po uzyskaniu pozytywnej opinii podziału działek, Wykonawca złożył wniosek do Ministra Infrastruktury o rozgraniczenie gruntów, które były pokryte wodami cieku przed wykonaniem urządzenia wodnego od pozostałych gruntów cieku naturalnego pn. „Kamionka”. Z dniem 26.04.2024 r. Minister Infrastruktury zawiadomił o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiocie rozgraniczenia gruntów. Dnia 25.06.2024 r. Minister Infrastruktury wydał Decyzję ustalającą linię prawego i lewego brzegu cieku naturalnego pn. Kamionka na działkach ew. nr 47/5, 47/10, obręb Osinki, gmina Suwałki, powiat suwalski, województwo podlaskie. Obecnie trwa procedura przekazanie działek na których znajdowało się stare koryto rzeki Kamionka w zarząd GDDKiA oraz działek, na których obecnie przepływa rzeka w zarząd RZGW Wody Polskie.
Wykonawca opracował i uzgodnił z Zamawiającym projekt porozumienia z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego: Gminy Suwałki, Urzędu Miejskiego w Suwałkach i Gminy Szypliszki, celem uzgodnienia warunków przejęcia dróg obsługujących przyległy teren.
W przypadku Gminy Suwałki została wydana ostateczna decyzja podziałowa, niemniej do zakończenia geodezyjnego wydzielenia dróg obsługujących przyległy teren pozostała jeszcze droga gminna nr 166504B. Po uprawomocnieniu się poprawionej decyzji ustalającej linie brzegowe rzeki Kamionka oraz po zakończeniu procedury przekazywania działek po których uprzednio płynęła rzeka Kamionka, dokonaniu naniesienia zmian w rejestrze gruntów i dokonaniu wpisów do ksiąg wieczystych, Wykonawca przystąpi do wydzielenia działek dla drogi powiatowej nr 166504B. Gmina Szypliszki pozytywnie zaopiniowała wstępny projekt podziału i wydała ostateczną decyzję podziałową.
W przypadku miasta Suwałki, Prezydent miasta negatywnie zaopiniował przedstawiony wstępny projekt podziału nieruchomości. W dniu 15.02.2024 r. Prezydent Miasta Suwałki ponownie negatywnie zaopiniował uzupełniony wniosek – wstępnego projektu podziału nieruchomości. Dnia 29.02.2024 r. Wykonawca wniósł Zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego na Postanowienie Prezydenta Miasta Suwałk. W dniu 08.04.2024 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Suwałkach wezwało do usunięcia braków formalnych w zakresie pełnomocnictwa uprawniającego do reprezentowania GDDKiA. W dniu 08.05.2024 r. Samorządowe Kolegium odwoławcze po rozpatrzeniu zażalenia GDDKiA, uchyliło zaskarżone postanowienie i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji. W dniu 16.07.2024 r. Prezydent Miasta Suwałk wydał Postanowienie o negatywnym zaopiniowaniu wstępnego projektu podziały nieruchomości. W dniu 25.07.2024 r. zostało złożone Zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, na ww. postanowienie. W m-u wrzesień 2024 r. wpłynęło stanowisko SKO w Suwałkach na złożone zażalenie, podtrzymujące stanowisko Prezydenta miasta Suwałki. Wykonawca przygotowuje skargę na powyższe postanowienie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku.
Dokumentacja powykonawcza dróg przebudowanych i obsługujących przyległy teren, w związku z realizacją inwestycji , została przekazana do Gminy Suwałki, Gminy Szypliszki, Urzędu Powiatu Suwalskiego oraz Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku w miesiącu marzec 2024 r.